Matrika
Narodilo se vám dítě? |
a/ dítě z manželství – jeden z rodičů předloží k zápisu do matriční knihy a vydání rodného listu:
– souhlasné prohlášení rodičů o jménu /jménech/ dítěte
– oddací list
– občanský průkaz, cestovní doklad, nebo průkaz o povolení k pobytu cizince
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
b/ dítě mimo manželství – matka předloží:
– prohlášení o jménu /jménech/ dítěte
– rodný list
– občanský průkaz, cestovní doklad, nebo průkaz o povolení k pobytu cizince
– pravomocný rozsudek o rozvodu manželství /rozvedená/ nebo úmrtní list manžela /vdova/
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
c/ dítě, k němuž již bylo určeno otcovství – jeden z rodičů předloží:
– souhlasné prohlášení o jménu /jménech/ dítěte
– souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství, nebo písemný souhlas muže, který dal k umělému oplodnění, potvrzený poskytovatelem zdravotních služeb, popřípadě rozhodnutí soudu o určení otcovství k dítěti
– občanský průkaz, cestovní doklad, nebo průkaz o povolení k pobytu cizince
– rodný list matky a otce dítěte
– rozvedená matka – pravomocný rozsudek o rozvodu manželství
– ovdovělá matka – úmrtní list manžela
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
Chcete určit otcovství k dítěti? |
a) k dosud nenarozenému dítěti – rodiče předloží:
– občanské průkazy /popř. cestovní doklad, průkaz o povolení k pobytu cizince, tlumočník/
– rodný list matky a otce dítěte
– matka dítěte rozsudek o rozvodu předchozího manželství, je-li rozvedená, nebo úmrtní list manžela, je-li ovdovělá
– doklad o těhotenství /těhotenský průkaz/
– popř. rodné listy již narozených společných dětí
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
Otcovství může být určeno až po uplynutí 300 dnů od nabytí právní moci rozsudku o rozvodu matky nebo úmrtí manžela.
Pokud je rodič neslyšící, němý nebo nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při určení otcovství přítomnost tlumočníka.
b) k narozenému dítěti – rodiče předloží:
– občanské průkazy /popř. cestovní doklad, průkaz o povolení k pobytu cizince, tlumočník/
– rodný list dítěte
– rodný list matky a otce dítěte
– matka dítěte rozsudek o rozvodu předchozího manželství, je-li rozvedená, nebo úmrtní list manžela, je-li ovdovělá
– příp. rodné listy již narozených společných dětí
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
Otcovství může být určeno až po uplynutí 300 dnů od nabytí právní moci rozsudku o rozvodu matky nebo úmrtí manžela.
Pokud je rodič neslyšící, němý nebo nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při určení otcovství přítomnost tlumočníka.
Chcete uzavřít manželství? |
Místo stanovené Radou obce Prušánky pro uzavírání manželství je obřadní síň obecního úřadu, Prušánky 100.
a/ v obřadní místnosti úřadu – snoubenci /občané ČR/ osobně předloží:
– dotazník k uzavření manželství /možnost vyzvednutí na kterékoliv matrice/
– rodné listy
– občanské průkazy, /popř. cestovní pasy/
– příp. výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu
– příp. výpis z evidence obyvatel o osobním stavu
– pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera
– doklad o státním občanství
Bez správního poplatku.
b/ církevní sňatek – snoubenci /občané ČR/ osobně předloží:
– žádost o vydání osvědčení k uzavření církevního sňatku
– dotazník k uzavření manželství /možnost vyzvednutí na kterékoliv matrice/
– doklady uvedené v bodě a/
Správní poplatek 500,- Kč.
Platnost osvědčení je 6 měsíců od data vydání.
c/ mimo dobu stanovenou radou obce nebo na jiném vhodném místě ve správním obvodu
obce Prušánky
– na žádost snoubenců, kteří současně osobně předloží:
– dotazník k uzavření manželství /možnost vyzvednutí na kterékoliv matrice/
– doklady uvedené v bodě a/
– správní poplatek 3.000,- Kč
O této žádosti bude matriční úřad rozhodovat ve správním řízení.
d) snoubenec, který je cizincem, předloží:
– rodný list
– doklad o státním občanství
– doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství s občanem ČR /platnost je 6 měsíců od data
vydání/, pokud není domovský státem vydáváno, je nutné doložit potvrzení o této skutečnosti
– potvrzení o osobním stavu a pobytu
– úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince, tento doklad není třeba předkládat, je-li
tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství
– pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, jde-li o rozvedeného cizince
– pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li
o cizince, který žil v partnerství
– doklad, kterým je možné prokázat totožnost /cestovní pas/
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
– potvrzení o oprávněnosti pobytu na území ČR vydané Policií ČR /nesmí být starší 7 pracovních dnů
ke dni sňatku/, občan EU toto potvrzení nepředkládá
– správní poplatek 3.000,- Kč má-li pouze jeden ze snoubenců trvalý pobyt na území ČR
– správní poplatek 5.000,- Kč nemají-li snoubenci trvalý pobyt na území ČR
Cizozemské matriční doklady opatřené předepsanými ověřeními musí být úředně přeloženy do českého jazyka soudním tlumočníkem v ČR. Cizozemské matriční doklady vydané státy EU nemusí být opatřeny předepsanými ověřeními a překlady tlumočníka v případě, že jsou opatřeny vícejazyčnými formuláři dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1191 ze dne 6. července 2016 o podpoře volného pohybu občanů zjednodušením požadavků
na předkládání některých veřejných listin v Evropské unii a o změně nařízení (EU) č. 1024/2012 ode dne 16.02.2019
Pokud snoubenec/cizinec nerozumí písmem ani slovem česky, je u všech úkonů spojených s žádostí o uzavření manželství a také při obřadu nutná účast tlumočníka určeného soudem.
Účast tlumočníka si zajišťují snoubenci na vlastní náklady.
Potřebujete vystavit úmrtní list zemřelého? |
Vyřizovatel pohřbu odevzdá na matričním úřadu osobně nebo prostřednictvím pohřební služby tyto doklady:
– občanský průkaz zemřelého, popř. cestovní pas zemřelého cizince nebo průkaz o povolení
k trvalému pobytu cizince
– rodný list, oddací list, popř. úmrtní list manžela, partnera, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství nebo zrušení partnerství
– popř. doklad o rodném čísle, nebo další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
Matriční úřad úmrtní list vydá osobně, příp. po dohodě zašle poštou
- členu rodiny zemřelého /manžel(ka), děti, rodiče, prarodiče, vnuci, pravnuci, sourozenci/ po předložení matričního dokladu prokazujícího příbuzenský vztah /rodný list, oddací list/
- vyřizovali pohřbu po předložení dokladu vydaného pohřební službou o zaplacení pohřbu (faktura)
Potřebujete vystavit duplikát matričního dokladu? (rodného listu, oddacího listu, úmrtního listu) |
– na žádost vydá příslušný matriční úřad, kde matriční událost nastala
a) pouze fyzické osobě, které se týká, nebo členům její rodiny /manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci/, sourozencům a zmocněncům těchto osob /po předložení plné moci s úředně ověřeným podpisem žadatele/
– fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu.
Žadatel předloží:
– písemnou žádost o vystavení matričního dokladu
– občanský průkaz /popř. cestovní pas/
– matriční doklady k prokázání příbuzenského vztahu /rodný list, oddací list/, popř. další doklady potřebné ke zjištění a ověření správnosti údajů a k prokázání právního zájmu
– správní poplatek 300,- Kč
b) matriční úřad vydá doslovný výpis z matriční knihy /formou fotokopie/ fyzické osobě, které se týká, nebo členům její rodiny /manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci/, sourozencům a zmocněncům těchto osob /po předložení plné moci s úředně ověřeným podpisem žadatele/
– žadatel předloží doklady uvedené v bodě a)
– správní poplatek 50,- Kč za první stránku a 5, – Kč za každou další stránku
c) matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo povolí nahlédnout do matriční knihy a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí
Žadatel předloží:
– písemnou žádost
– občanský průkaz /popř. cestovní pas/
– správní poplatek za nahlédnutí na konkrétní zápis v matriční knize, nahlédnutí do podkladů uložených ve sbírce listin ke konkrétnímu matričnímu zápisu nebo nahlédnutí do druhopisu matriční knihy vedené do 31. prosince 1958 na konkrétní zápis 50,- Kč za každou matriční událost. Vyhledávání v matričních knihách, sbírkách listin nebo v druhopisech matričních knih vedených do 31. prosince 1958 – správní poplatek 200,- Kč za každou i započatou hodinu.
Potřebujete vystavit matriční doklad pro použití v cizině? |
– na žádost vydá příslušný matriční úřad, kde matriční událost nastala
– pouze osobě, které se týká, nebo členům její rodiny /manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci/ sourozencům a zmocněncům těchto osob (po předložení plné moci s úředně ověřeným podpisem) po předložení těchto dokladů:
– písemnou žádost o vystavení dokladů pro použití v cizině
– občanský průkaz /popř. cestovní pas/
– popř. matriční doklady k prokázání příbuzenského vztahu /rodný list, oddací list/
– správní poplatek 300,- Kč
V některých státech je matriční doklad platný pouze s předepsaným ověřením /Apostille, superlegalizace/ dle platných mezinárodních smluv.
Chcete uzavřít manželství v cizině? |
– na matričním úřadě v místě trvalého pobytu požádejte o vystavení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině a předložte:
– občanský průkaz, popř. cestovní pas
– rodný list
– popř. výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu
– popř. výpis z evidence obyvatel o osobním stavu
– úřední doklad o bydlišti a o osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině a v ČR nemá trvalý pobyt
– pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství nebo úmrtní list zemřelého manžela, popř. pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera
– popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
Požádá-li snoubenec o vydání vysvědčení prostřednictvím zmocněnce, musí být jeho podpis na plné moci úředně ověřen. Platnost vysvědčení je 6 měsíců ode dne jeho vydání.
– správní poplatek 500,- Kč
Pro použití v některých státech je nutno opatřit doklad předepsaným ověřením /Apostille, superlegalizace/ dle platných mezinárodních smluv.
Chcete změnit jméno nebo příjmení? |
a) Změna jména nebo příjmení na vlastní žádost, nebo žádost zákonného zástupce u nezletilého dítěte
– u matričnímu úřadu v místě trvalého pobytu po předložení těchto dokladů:
– občanský průkaz
– rodný list popřípadě oddací list žadatele, nebo nezletilého dítěte, popř. doklad o uzavřeném partnerství
– jde-li o osoby rozvedené, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství
– jde-li o osoby, jejichž partnerství zaniklo, pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera
– jde-li o osoby ovdovělé, úmrtní list
– popř. doklad o místu trvalého pobytu na území ČR
– popř. doklad o státním občanství ČR
– souhlas fyzické osoby starší 15 let, jde-li o změnu jejího jména, popř. příjmení
– písemný souhlas druhého rodiče dítěte (není-li souhlas učiněn přímo před matričním úřadem, musí být podpis úředně ověřen), nebo pravomocné rozhodnutí soudu nahrazující tento souhlas
– správní poplatek 3.000,- Kč
b) Změna příjmení na vlastní žádost po uplynutí šesti měsíců od právní moci rozsudku
o rozvodu manželství
– u matričnímu úřadu v místě trvalého pobytu po předložení dokladů uvedených v odst. a)
– správní poplatek 300,- Kč
c) Oznámení o přijetí příjmení po rozvodu manželství na příjmení předchozí ve lhůtě do šest měsíců od nabytí právní moci rozsudku o rozvodu manželství
– žádost se podává u kteréhokoliv matričního úřadu po předložení dokladů uvedených v odst. a)
– bez správního poplatku
Chcete požádat o osvědčení o státním občanství ČR? |
a) Žádost o vydání osvědčení o státním občanství ČR nezletilého dítěte
– u krajského úřadu příslušného podle místa trvalého pobytu nezletilého dítěte, nebo posledního místa trvalého pobytu nezletilého v České republice, žádá jeho zákonný zástupce, který předloží:
– občanský průkaz, popř. cestovní doklad
– rodný list dítěte
– oddací list rodičů
– rodné listy rodičů, příp. prarodičů narozených po 01.01.1954
– popř. další doklady osvědčující občanství ČR
– správní poplatek 100,- Kč
b) Žádost o vydání osvědčení o státním občanství ČR občana, který nabyl zletilosti
– u krajského úřadu příslušného podle místa trvalého pobytu žadatele nebo posledního místa trvalého pobytu žadatele v České republice, po předložení těchto dokladů:
– občanský průkaz
– rodný list, popř. rodné listy rodičů nebo také prarodičů narozených po 01.01.1954
– oddací list, předchozí doklady o státním občanství, popř. další doklady osvědčující občanství ČR
– správní poplatek 100,- Kč
Pro občany ČR s trvalým pobytem nebo posledním trvalým pobytem v okrese Hodonín je k vydání osvědčení o státním občanství ČR příslušný Krajský úřad Jihomoravského kraje Brno, odbor správní a Krajský živnostenský úřad – oddělení správní, Žerotínovo nám. 3, 601 82 Brno. tel. spoj. 541 651 111
Chcete zapsat matriční událost (narození, manželství, úmrtí) uskutečněnou v cizině do zvláštní matriky? |
– na žádost u kteréhokoliv matričního úřadu po předložení těchto dokladů:
– cizozemský matriční doklad /rodný, oddací, úmrtní list/ opatřený ověřením dle platných mezinárodních smluv spolu s úředním překladem českého soudního tlumočníka v ČR do jazyka českého, který sídlí v ČR
– občanský průkaz, popř. cestovní pas
– doklad o státním občanství ČR
– rodný list, oddací list, popř. další doklady potřebné ke zjištění nebo ověření správnosti údajů
V případě podání žádosti na matričním úřadě bude žádost s doklady postoupena k vyřízení Úřadu městské části města Brna, Brno-střed, odboru matriky, oddělení zvláštní matriky.
Žádost lze podat přímo u Úřadu městské části města Brno, Brno-střed, Husova 3, 601 69 Brno, která je ze zákona příslušná k zápisu těchto matričních událostí.
Chcete se zkontaktovat s hledanou osobou? |
Žádost se podává u kteréhokoliv matričního úřadu, krajského úřadu nebo úřadu obce s rozšířenou působností po vyplnění předepsaného formuláře Ministerstva vnitra ČR po předložení dokladů občana staršího 15-ti let:
– občanský průkaz /popř. cestovní pas/
– správní poplatek 500,- Kč ve formě kolkové známky
Zprostředkování spočívá v písemném oslovení „kontaktované osoby“, po její jednoznačné identifikaci v informačním systému evidence obyvatel, kdy Ministerstvo vnitra této osobě pouze sdělí kontaktní údaje osoby, která ji hledá. Kontaktovaná osoba nemá povinnost se s osobou, která jí hledá (s žadatelem), zkontaktovat. ¨
MV ČR žadateli sdělí, že byly jeho kontaktní údaje předány hledané osobě. V případě, že hledaná osoba zemřela, nebo byla prohlášena za mrtvého nebo nezvěstného, nebo nebyla nalezena v informačních systémech, bude žadatel taktéž MV ČR informován.
V případě, že se zprostředkování kontaktu neuskuteční, nevzniká tím nárok na vrácení správního poplatku.
Žádost je možné zaslat přímo na Ministerstvo vnitra ČR, odbor správních činností, nám. Hrdinů 1634/3, 140 21 Praha 4, který je ze zákona příslušný k vyřízení žádosti.
Tiskopis (žádost) je možné získat na stránkách MV ČR: www:mvcr.cz